PASSIE.
Passie komt van het Latijnse woord 'passio' en dat betekent hartstocht. Een passie is iets wat je doet en betrekking heeft op het hart. Een handeling waar je ontzettend veel van houdt zoals bijvoorbeeld anderen iets leren, muziek maken, lezen of fotograferen, en bij Gerard ook een passie voor het schilderen!
FOTOGALERIJ
In getoonde foto-galerij kunnen jullie als websitebezoeker kennis maken met de PASSIE van kunstschilder Gerard Luten uit Akersloot Noord-Holland, wil je wat meer en uitgebreidere informatie over deze markante kunstenaar, in deze blog serie bijdragen moet je even naar beneden scrollen en vind je meer info.
PERSOONLIJKE VISIE.
Nadat het 'Podium voor Fijnschilders' waarin Gerard vele jaren te gast was zijn we nog steeds in 'Connect' gebleven, even een berichtje of bij elkaar op bezoek, praten over de schilderkunst etc. Zoals de grootmeester 'Rembrandt van Rijn' (enorm bewonderd door Gerard) zijn leerlingen kennis en kunde bijbracht, zo heeft hij ook in mijn toenmalige atelier de fijne kneepjes van het ambachtelijke fijnschilderen geleerd, wat geleid heeft tot een knap kunstenaarschap waarin Gerard zicht laat inspireren door de techniek en schilderkunst van de 'oude meesters' en zoals gezegd Rembrandt hierin op nummer een staat!
GEHEEL EIGEN HANDSCHRIFT
Inmiddels is Gerard helemaal gearriveerd als kunstenaar, in zijn prachtige atelier te Akersloot is het goed toeven, foto's maken doet hij professioneel zelf en brouwt hij zijn eigen bier. Als het gaat om de uitstraling van zijn schilderwerk kan ik wel zeggen...die heeft een geheel eigen uitstraling, in alle werken is een manier van schilderen te zien die zijn beeldtaal herkenbaar laat zijn. Wat wil dit zeggen een handschrift in de schilderkunst?
RUDI FUCHS: 'FORMWOLLEN'
Altijd is er, bij het maken van dingen, sprake van een handschrift: het onverwisselbare, korte gekrabbel, bijvoorbeeld, waarmee we Rembrandt op papier zien denken en proberen, of anders het bijna driftige maar buigzame krassen van Van Gogh in zijn tekeningen. Maar ook fotografen hebben een handschrift dat in hun werk te zien is. Onder meer is het handschrift de manier waarop kunstenaars met de middelen van hun métier omgaan zodra ze die ter hand nemen, vrijwel instinctief – omdat die typische manier van doen te maken heeft met hun karakter. Maar behalve dat speelt bij het maken en vormgeven nog iets een rol. Honderd jaar geleden, toen zo ongeveer het expressionisme bezig was, hadden ze het in Duitsland over Formwollen – waarmee kort samengevat de grote vorm bedoeld werd die de kunstenaar aan zijn werkstukken wilde meegeven, die hij wilde uitdrukken. Dat Formwollen is dus zoiets als de geheimzinnige sturing van het handschrift. (bron: uit artikel van de groenen Amsterdammer)
WERKEN NAAR THEMA.
Toen Gerard begon met fijnschilderen was zijn eerste onderwerp een stilleven van drie objecten, een klein Keuls potje, organisch met een appel en banaan.Hij kreeg een lumineus idee...als ik nu eens de appel en banaan al schilderend laat verdwijnen en alleen de schil en klokhuis over laat, zo geschiede, hij schilderde dapper inclusief zijn eerste naar een stel van zes schilderijen, met allemaal dezelfde afmeting in een prachtige eigen gemaakte houten opbergbox. Je kan het geheel bewonderen in de fotogalerij! Wat een uitdaging! Dit had ik nog niet eerder meegemaakt in het arsenaal van deelnemers aan mijn fijnschilder cursus.
TROMPE-L'OEIL
In deze sfeer maakte Gerard een zestal schilderijen van onze nostalgische nationale 'PTT postzak' met jasje en pet. Alles wat te maken heeft met structuur en texturen kun je in deze fantastisch schilderijen terugzien, het linnen van de postzak, de tas van leer en de specifieke stof van pet en jasje. Zijn eerste schilderij werd een groot succes! en zo besloot hij ook hier een zes-luik van te maken, aangevuld in de schilderijen met allerlei spullen (van de rommelmarkt of internet) die ook direct in contact stonden met onze postbezorging en toen nog het bekende brieven schrijven, ongelofelijk in al zijn details, zoals die van een oude schrijfmachine, ook deze meesterlijke 'Trompe-L'oeil's' kunnen jullie bewonderen in de fotogalerij.
WERKEN NAAR VOORBEELDEN.
Gerard is zoals gezegd een enorm liefhebber van Rembrandt van Rijn en maakt dan ook graag een kopie van 'oude meesters', wat is Kopiëren? en wat mag je ermee?
Het zou plagiaat zijn als u gekopieerde schilderijen in de wereld verspreidt alsof het eigen schilderijen zijn zonder het doel te vermelden en het origineel te citeren. Gerard maakt altijd heel duidelijk dat het om een kopie gaat, zo hoort het ook. Zelf heb ik mij ook eens laten inspireren door het werk van Beeldend kunstenaar Ron Munck.
Is het oké om kunst te kopiëren voor oefening?
Bekwame kunstenaars brengen leven in hun onderwerpen, en door een schilderij te kopiëren kun je vaardigheden ontwikkelen waarmee je verder kunt gaan als je aan je volgende schilderij begint. Het kopiëren van kunst, in de vorm van foto's en schilderijen, kan je helpen groeien als kunstenaar. In mijn fijnschilder-techniek-cursus werd er ook gewerkt naar eigen foto composities.
INSPIRATIE: Als het gaat om geinspireerd raken, het volgende: Elk kunstwerk dat ooit in de wereld is gemaakt, is beïnvloed door beelden en ideeën die eraan voorafgingen, een hele geruststelling toch?
In de fotogalerij kun je zien welke thematiek Gerard interessant vind, portretten (mens/dier) en het stilleven, maar een studie van het beroemde 'puttertje' fabuleus geschilderd door Fabritius is een dankbaar onderwerp of de Mona Lisa, wordt vervolgd!
BESTE GERARD, Blijf nog vele schilderijen maken, het is genieten van jou kunst.
Reactie plaatsen
Reacties